Van een externe audit met een checklist en een momentopname naar kwaliteitsgesprekken waarin medewerkers én bewoners zich gehoord voelen. Bij Pleyade is de toetsing van de zorgkwaliteit helemaal omgegooid. “Het is uniek in Nederland dat de kwaliteitstoetsing zo anders gaat. Geen ondervraging van medewerkers, maar samen in gesprek”, vertelt Natasja Gundelach, extern adviseur van Gundelach Organisatieadvies. Met Jana Heerink, adviseur kwaliteit en beleid en Silvia Hardeman, teamhoofd zorg op Eimersstaete, vertelt ze over de gesprekken.
Waar Pleyade voorheen met de veelgebruikte HKZ-certificering werkte (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) om te laten zien dat ze aan de zorgkwaliteit voldeed, is er nu voor een nieuwe richting gekozen. Samen met de externe organisatie Gundelach ontwikkelde Pleyade de kwaliteitsgesprekken. Tijdens de kwaliteitsgesprekken loopt het team van Gundelach een paar dagen mee op de woonlocaties van Pleyade en voeren ze gesprekken met bewoners en medewerkers.