Ervaringen

Kwaliteitsgesprek­ken bij Pleyade

Van een externe audit met een checklist en een momentopname naar kwaliteitsgesprekken waarin medewerkers én bewoners zich gehoord voelen. Bij Pleyade is de toetsing van de zorgkwaliteit helemaal omgegooid. “Het is uniek in Nederland dat de kwaliteitstoetsing zo anders gaat. Geen ondervraging van medewerkers, maar samen in gesprek”, vertelt Natasja Gundelach, extern adviseur van Gundelach Organisatieadvies. Met Jana Heerink, adviseur kwaliteit en beleid en Silvia Hardeman, teamhoofd zorg op Eimersstaete, vertelt ze over de gesprekken.

Waar Pleyade voorheen met de veelgebruikte HKZ-certificering werkte (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) om te laten zien dat ze aan de zorgkwaliteit voldeed, is er nu voor een nieuwe richting gekozen. Samen met de externe organisatie Gundelach ontwikkelde Pleyade de kwaliteitsgesprekken. Tijdens de kwaliteitsgesprekken loopt het team van Gundelach een paar dagen mee op de woonlocaties van Pleyade en voeren ze gesprekken met bewoners en medewerkers.

“Het mooie van deze gesprekken vind ik dat het aansluit bij de medewerkers en bewoners. Het is een continu proces, de kwaliteit op peil houden, geen toetsingsmoment. Het voelt niet meer als een ondervraging, maar als een gelijkwaardig gesprek.”
Silvia Hardeman
Teamhoofd zorg op Eimersstaete
“Binnen Pleyade wilden we graag een andere manier van kwaliteitstoetsing, meer op de woonlocatie gericht met medewerkers uit de teams en minder alsof het een examen is voor de medewerkers”
Jana Heerink
adviseur kwaliteit en beleid
Bewoner woonzorgcentrum
Bewoner woonzorgcentrum
Complimenten aan het hele team! Alles wat ik vandaag heb gehoord ga ik gebruiken in het dagelijks leven. Fijn dat ik als bewoner hier bij kon zijn!
Mantelzorger woonzorgcentrum
Mantelzorger woonzorgcentrum
Jullie maakten een competente indruk. Een goede manier van doorvragen.
Medewerker woonzorgcentrum
Medewerker woonzorgcentrum
Het open communiceren en de fijne team spirit kan ik gelijk toepassen in de praktijk. Complimenten voor de adviseurs: jullie luisteren goed, zonder oordeel en vatten goed samen
Medewerker
Medewerker
De kwaliteitsadviseurs waren top! Ik heb actief meegedaan en kan alles wat ik vandaag gezien, gehoord, gevoeld of geleerd heb gelijk gebruiken.
Bewoner en mantelzorger
Bewoner en mantelzorger
Complimenten aan de kwaliteitsadviseurs die begeleidden. Die zitten er bovenop en gaan niet akkoord met 'vage antwoorden'.