Klantverhalen
Casus 2

Verbeteren van methodisch werken.

Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg

Kwaliteitskaders bieden handvatten voor het verlenen van verantwoorde zorg en helpen bij het meten van kwaliteit van bestaan. Zo wordt in de voorloper van het Generieke Kompas, het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, onder andere gesproken over leren en verbeteren, het methodisch werken in zorgdossiers en het bieden van persoonsgerichte zorg. Bij een grote landelijke ouderenzorgorganisatie werd gevraagd of wij het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg wilden uitleggen en wilden helpen bij het verbeteren van methodisch werken in zorgdossiers door zorgmedewerkers.

Het doel

Hoe krijg je 250 zorgmedewerkers in een verpleeghuis bekend met het kwaliteitskader verpleeghuiszorg en zorg je ervoor dat cliënten beschikken over een actueel zorgdossier met persoonsgerichte doelen?

Onze aanpak

Stap 1

Verkennen en vergelijken

We bespraken met elkaar de visie op kwaliteit van de organisatie en vergeleken het kwaliteitsbeleid met het kwaliteitskader. We onderzochten welke kennis en ervaring er al in de eigen organisatie aanwezig was en welke mensen een rol hadden in de uitvoering van het kwaliteitsbeleid. We hebben de kwaliteitsverpleegkundigen betrokken bij het op maat maken van een training over het kwaliteitskader verpleeghuiszorg en methodisch werken in de zorgdossiers. De kwaliteitsverpleegkundigen hebben door een train-de-trainer principe geleerd om onze methodiek Mindmapgesprek® toe te passen. Door deze interactieve werkvorm te gebruiken was er ruimte voor reflectie en verdieping op de thema’s.

Stap 2

Training en implementatie

De kwaliteitsverpleegkundigen waren in staat om met actuele kennis zelfstandig trainingen over het kwaliteitskader verpleeghuiszorg te geven aan collega verzorgenden en verpleegkundigen. In de trainingen werd gebruik gemaakt van onze methodiek Mindmapgesprek® zodat er met elkaar getoetst werd in hoeverre de zorgdossiers van de cliënten actueel waren en beschikten over persoonsgerichte doelen. We hielden daarbij rekening met de afspraken van de eigen organisatie.

Stap 3

Continu verbeteren

In het werkoverleg werd een vervolg gegeven aan de training waarop werd voortborduurt op de kennis over het kwaliteitskader verpleeghuiszorg. De adviseur heeft als procesbegeleider samen met kwaliteitsverpleegkundigen en de collega verzorgenden en verpleegkundigen, gereflecteerd volgens onze methodiek Mindmapgesprek® waardoor medewerkers enthousiast waren en het kwaliteitskader een levendig geheel werd.

De resultaten

  • Kwaliteitsverpleegkundigen kunnen met behulp van onze methodiek Mindmapgesprek® gesprekken voeren met teams over onderwerpen waar zij zich eerder minder zeker over voelden.
  • Meer werkplezier bij zorgmedewerkers doordat duidelijker is wat er verwacht wordt in het methodisch werken in de zorgdossiers.
  • Zorgdossiers die op orde werden gebracht bleven ook op orde volgens de geldende normen van de organisatie.
  • De inwerkprocedure voor nieuwe medewerkers is aangepast op het methodisch werken in de zorgdossiers. Daarbij zijn specifieke onderdelen zoals rapporteren op doelen van het zorgplan en het lezen van ADL lijsten en ondersteunden documenten zoals omgangsadviezen van bewoners beter onder de aandacht en wordt dit beter opgevolgd.