Positieve gezondheid transformeert de benadering van zorg door de focus te verleggen naar veerkracht, eigen regie en persoonlijke doelen, in plaats van alleen te kijken naar ziekte of beperkingen. Bij deze organisatie hebben we ernaar gestreefd om 150 thuiszorgmedewerkers vertrouwd te maken met dit concept en het toe te passen in hun dagelijkse werk.
We begonnen met het bespreken van de organisatievisie en vergeleken deze met de principes van Positieve Gezondheid. We analyseerden bestaande kennis binnen de wijkteams en deelden waardevolle praktijkervaringen van wijkverpleegkundigen. In kleine groepssessies reflecteerden we op successen en identificeerden we gebieden voor verbetering.
Een op maat gemaakte training introduceerde de basisprincipes van Positieve Gezondheid via onze methodiek Mindmapgesprek®. Deelnemers werden actief betrokken, waardoor het leerproces werd geoptimaliseerd en praktische toepassingen werden verkend, ongeacht het opleidingsniveau.
Medewerkers werden begeleid in het voeren van het Mindmapgesprek® met cliënten over Positieve Gezondheid, zowel op de werkvloer als tijdens vervolgbijeenkomsten. Als uitkomst werden de uitvoeringsplannen gedeeld, waarbij successen werden geëvalueerd en er werd gefocust op het versterken van veerkracht, doelstellingen en eigen regie bij cliënten.
Door betere regie van cliënten hoefden medewerkers slechts 2x per week langs te gaan in plaats van 4x, wat de wachtlijsten verkortte en ruimte creëerde voor nieuwe cliënten.
Zorgmedewerkers ervaarden een hogere tevredenheid over hun werk.
Bekendheid met Positieve Gezondheid bevorderde een gemeenschappelijke taal binnen de regionale zorgketen, wat resulteerde in een verhoogde professionaliteit en betere samenwerking met ketenpartners.
Bij deze organisatie zetten we ons in voor het omarmen van Positieve Gezondheid als een leidende kracht voor verbetering en innovatie in de zorgsector.